- Een jaar nadat TikTok zijn muziekdistributietool SoundOn lanceerde, wordt duidelijk wat het bedrijf hier precies mee wil.
- Het bedrijf gebruikt zijn redactionele invloed op TikTok, Resso en CapCut voor het promoten van liedjes uit de SoundOn-stal.
- Ook voegt het bedrijf marketingtools toe voor makers en zoekt het TikTok naar een manager in Los Angeles die speurt naar nieuw muziektalent.
- Lees ook: TikTok overweegt zich af te splitsen van Chinees moederbedrijf ByteDance
De razen populaire video-app TikTok kondigde vorig jaar maart aan een online tool voor de distributie van muziek te lanceren, SoundOn geheten. Het bedrijf trad daarmee in de voetsporen van aanbieders zoals DistroKid en iGroove, die het voor artiesten mogelijk maken hun liedjes in streamingapps als Spotify en Apple Music te krijgen.
Ook al was TikTok een nieuwe speler in het veld, het bedrijf had meteen al een voorsprong op branchegenoten. De TikTok-app is de afgelopen tijd een belangrijk platform gebleken voor het ontdekken van nieuwe nummers. Muziek wordt dikwijls populair op TikTok doordat nummers in video’s worden gedraaid die viraal gaan.
Toch was het nog niet direct duidelijk hoe TikTok zijn invloed op de muziekindustrie precies zou gebruiken om de uitrol van SoundOn tot een succes te maken.